Sunday, 18 March 2012

Langkah Tercipta




Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengelamun jiwa
Ku berbisik inilah dugaan

Ini adalah separuh dari bait-bait lagu Langkah Tercipta dari UNIC. Memang dan sesungguhya dalam hidup ini banyak pekara yang mengecewakan aku. Tentang persahabatan, tentang keluarga dan juga tentang cinta. Kekadang aku merasakan hidup ini terlalu sukar untuk ditempuhi. Terlalu payah untuk aku bangun mengorak langkah. Bila aku usulkan pekara ini kepada teman baik, dia berkata,
               " Biasa lah...itukan norma kehidupan.., dia kena la kuat...jangan berputus asa..."

Bukanlah ingin berputus asa dengan hidup ini, namun terasa penat...dan adakalanya aku rasa tidak ada gunanya hidup lagi. Pernah juga aku kecewa yang teramat sangat-sangat disebabkan seseorang. Dan aku mengadu pada abang.

                " Abang, aku sedih lah..tak larat la cam ni...tak nak blajar da lah"...
                " Kamu ngape????? Tak payah la pikir menda laen...Time blajar, blajar je la. Dah lah, abang malas nak layan kamu dah..."
                "Aku cume nak bagitaw kat kamu je, kamu bukan nak bagi semangat kat aku...xpe la."
Abang jawab pulak
                "Kenapa???, selama ini abang tak pernah ke bagi kamu semangat??"


Hehe..memang dialah yang slalu bagi semangat kat aku..
                 "Abang, soalan periksa tadi susahlah. Aku dapat jawab separuh jer...huhu."
Dan acap kali jugalah dia slalu menjawab..
                "Ala, tak apa pun. Buat je yang terbaik. Doa kat Allah...Senang citer layan je lah..huhuhu."


Tapi sebenarnya, alangkah indahnya kalau aku mengadu pada Allah. Dia akan sentiasa mendengar. Dia juga akan sentiasa berada disisi aku walaupun apa keadaan sekalipun. Dan aku patut bersyukur dengan apa yang telah Dia aturkan kerana Dia adalah pengatur yang TERBAEK.

Alhamdulillah..baru sekarang aku sedar bahawa apa yang berlaku dalam hidup aku setiap itulah aku hikmahnya. Aku akan terus mengorak langkah untuk menuju kejayaan bukan sahaja di dunia malahan di akhirat.

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Dan dilontarkannya ujian diluar kekuatan setiap diri insan

Moga langkah yang tercipta ini akan terus berjalan tanpa henti. InsyAllah.